כשמדובר בחינוך לגיל הרך, האתגרים שתוארו – התנהלות עסקית לא מספיק מקצועית, קושי בניהול צוות ושחיקה של המנהלים – באים לידי ביטוי ביתר שאת מאשר בתחומים אחרים. הנה כמה סיבות עיקריות לכך:
1. מורכבות ורגישות התחום – בגילאים הצעירים, כל היבט בהתנהלות המסגרת, החל מבטיחות ותברואה ועד לאינטראקציות רגשיות, דורש תשומת לב קפדנית ומיומנות גבוהה. המחיר של טעויות או ליקויים ניהוליים כאן יכול להיות גבוה מאוד.
2. ציפיות גבוהות של ההורים – כשמדובר בילדים הכי קטנים, ההורים מצפים בצדק לרמת שירות, מקצועיות ואחריות גבוהה במיוחד. הלחץ להיות מושלמים כמעט בכל פרמטר יכול להכביד מאוד על מנהלי הגנים.
3. צוותים גדולים ומגוונים – יחס המטפלות לילדים בגיל הרך מחייב צוותים גדולים יחסית, וגם פרופיל העובדים מגוון מאוד – מטפלות, גננות, סייעות, אנשי מקצוע. זה הופך את ניהול כוח האדם למשימה מאתגרת ביותר.
4. עומס רגולטורי – המסגרות לגיל הרך הן מהמפוקחות והמוסדרות ביותר במשק, עם סטנדרטים מחמירים ודרישות רבות מהמדינה. העומס הבירוקרטי לצד האחריות המשפטית הכבדה מייצרים לחץ עצום על המנהלים.
5. מיעוט הכשרה פורמלית לתפקיד – בעוד שלתפקידי ניהול במערכות חינוך אחרות יש מסלולי הכשרה ייעודיים, מנהלות גנים פרטיים נדרשות לרוב "ללמוד תוך כדי". הן עלולות למצוא את עצמן מנווטות "בכוחות עצמן" בים של אתגרים.
6. ריבוי "כובעים" – בגן פרטי, המנהל/ת ממלא/ת מגוון רחב של תפקידים מעבר לניהול החינוכי – משיווק ופרסום, דרך אדמיניסטרציה ועד לתחזוקה שוטפת. העומס הזה, על כל ההיבטים השונים של הארגון, הוא לעיתים בלתי נתפס.
כל הגורמים הללו מייצרים 'סערה מושלמת' של אתגרים ניהוליים שאינה דומה כמעט לאף תחום אחר. המפתח להתמודדות מוצלחת איתם הוא פיתוח מקצועיות גבוהה ומותאמת לענף, רכישת כלים ייעודיים, ובניית מערכת תומכת שתאפשר למנהלים לצלוח את הקשיים בדרך.
המענה לצרכים הכל כך ספציפיים של התחום הזה הוא הסיבה שבגללה הקמתי את הארגון שלנו – כדי להעניק למנהלים את הליווי, ההכשרה והמשאבים הנדרשים כדי להצליח במשימה המורכבת שלהם, מתוך הבנה עמוקה של "מה זה אומר" לנהל מסגרת חינוכית לגיל הרך. רק בעזרת הכוונה מקצועית הם יוכלו לתת מענה הולם לאתגרים הרבים והייחודיים שהתחום מזמן.
בנוסף- יש כאן ניהול, שימור ופיתוח צוות- בחברות אחרות זו מומחיות בפני עצמה הנמצאת במחלקת משאבי אנוש… כאן הכל באחריות בעל/ת הגן.
לגן יש כמות לקוחות גדולה שנמצאת איתו במגע קרוב יום יומי ושרמת המעורבות הרגשית שלה גבוהה מאוד ביחס לתחומים אחרים… הדבר דורש רמת זמינות ומיומנויות שירות מאוד ספציפיות…